Ben ik weer - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu Ben ik weer - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu

Ben ik weer

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

19 Maart 2008 | Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Lieve allemaal,

Het is al weer een aantal weken geleden dat ik wat van mij heb laten horen. De tijd vliegt, vooral nu, nu het einde van mijn stage inzicht is bij la Fundación Taigüey en daarbij komt ook dat ik het een beetje druk had en nog steeds heb. Haha!! Jullie zullen wel denken...Druk?! daar? Jaja. We hebben in de afgelopen weken weer een bijeenkomst gehad met de mensen uit de gemeenschap waarin we aan hen opnieuw het project Ecoturismo hebben voorgesteld. Dit was wel nodig omdat dit keer hele nieuwe gezichten aanwezig waren. Ook nu weer werd het met groots enthousiasme ontvangen, al 40 mensen hebben zich al aangemeld om of als gids, kokkin of coordinator te werken en ook een aantal stellen hun huis open om bezoekers te ontvangen. Sommigen begonnen al een beetje paniekerig te worden, want men dacht dat de toeristen nu al zouden komen en daar het nu Semana Santa is (de week voor Pasen, waarbij heel Cienaga vol begint te lopen met familieleden uit de hoofdstad) zou men dus geen slaapplek kunnen aanbieden aan de ecotoerist. Deze gedachte had men ook al bij het andere project (de transformatie van fruit in jam, sapjes, etc.). Men begon al te klagen waar de toeristen bleven, omdat het fruit in de loma al stond t verrotten. Maar haha, we zijn nog niet eens begonnen met het maken van jam en andere producten van het fruit. Waarschijnlijk als alles goed en daadwerkelijk ook echt loopt dan kan men toeristen verwachten ergens einde van dit jaar of begin volgend jaar. Maar er moet nog veel gebeuren. Zo moeten de mensen die zich hebben aangemeld, diverse cursussen gaan volgen voordat men instaat is om überhaupt iets aan te bieden. Zo, hehe, dit wat het project Ecoturismo betreft. Nu naar t volgende bericht, tsss t lijkt t nieuws wel ..... ‘en dan nu t weer’ ‘zon, zon, zon, zon met af en toe een wolk’ hahaha!!

Naast t bovengenoemde heb ik weer t een en ander meegemaakt. 2 weken geleden had ik een vergadering in Barahona over Ecoturisme. En later die dag besloot ik om maar eens bij een Dominicaanse kapper naar binnen te stappen en mijn haar te laten knippen. Deels uit nieuwschierigheid, maar natuurlijk ook omdat mijn haar veel te lang was geworden, ik het een beetje zat was en omdat er niet echt meer een model in zat. Het nu bijna weer net zo kort als toen ik Nederland verliet. Dus als ik terugkom naar Nederland ben ik nog wel herkenbaar ;)

Vorige week zondag ben ik samen met mijn porjectpartner Juan Carlos en onze coordinatoren de loma ingeweest, dit om de coordinatoren te laten zien welke wandelroute we in gedachten hadden voor t project Ecoturismo. Het was natuurlijk weer super om daar te lopen en aangezien de coordinatoren in de loma ook hun finca, stuk land, hadden, verbleven we daar ook enkele uren om er van het uitzicht te genieten. Dit keer heb ik ook de cacaovrucht gegeten, niet de zaadjes die voor de chocolade worden gebruikt maar het vruchtvlees er omheen...en een LEKKERE frisse smaak dat het had. Mjammie!!!


Afgelopen donderdag kwam de presidentskandidaat Amable Aristy langs, zoals eerder in een ander bericht vermeld zijn de verkiezingen in mei, dus iedereen is nu flink campagne aan t voeren. Deze Amable Aristy staat erom bekend dat hij het ‘goed’ voor heeft met de armen....en dus bij ieder bezoek aan een gemeenschap strooit hij of met geld of deelt hij kippen en biggen uit. Dat is natuurlijk ook een manier om stemmenproberen te winnen. Maar afgelopen week in Cienaga toen hij langskwam was t een gekkenhuis, hij zou tegen 12-en aankomen, maar dat werd uiteindelijk 4 uur en toen kwam hij niet in een auto aan, nee, per helicopter! Hij landde op t strand (gelukkig is het geen zandstrand, maar eentje met stenen, dus we hadden geen last van opstuivend zand, haha) en vandaaruit reed hij in een auto door de straten om geld uit te delen, om later weer in de helicopter af te reizen naar en andere stad. Die zelfde dag kregen Alexis en ik ook bezoek van een Peace Corps Vrijwilliger die pas 2 weken in het land was en de opdracht had gekregen om bij een vrijwilliger langs te gaan die al een langere tijd in het land verblijft om te zien hoe het is om als PCv te werken, etc.
De vrijdagavond erop zijn we met ons 3-en naar Bahoruco gegaan en hebben er met Joseph(ook een PCv) en zijn gast (PCv nieuwkomer) gegeten in Restaurante Luz. Het eten was er goed en goedkoop :)

Zaterdag zou een andere presidentskandidaat,Miguel ‘mi presidente’ Vargas (dat is zijn kreet op zijn posters) langskomen, maar hij reed na de lunch direct vanuit Paraiso naar Barahona (terwijl de sindico van Cienaga ook partijlid is) Dus daar stond ik dan met mn camera te wachten op ‘Mi Presidente’ (ehum) in Cienaga, komt hij niet....dat was een beetje jammer. Helaas zal ik er niet meer zijn als Leonel ‘Pa’lante’ Fernandez (de president) hierheen zal komen, dat had mij helemaal top geleken, maar ach...kan niet alles hebben hahaha!

Zondag was het dan eindelijk zover. La Cienaga vierde Carnaval!! De optocht begon ergens in de middag dus die ochtend gingen Alexis en ik met Mimi en Jean mee (2 Fransen die in het dorp wonen) naar Los Patos. Enrique, een Canadees uit Quebec, die hier al jaren woont had eerst zijn colmado in La Cienaga(daarvan ken ik hem) en heeft nu een eettentje geopend in Los Patos. Dus wij erheen, daar kwamen we ook onze coordinatrice tegen. Dus gezellig met elkaar de ochtend/middag op t strand van Los Patos doorgebracht. Toen we weer terugkwamen in La Cienaga was de optocht al wel voorbij maar alle deelnemers stonden te wachten om langs de jury te lopen voor een beoordeling. Het was een leuk en gezellige sfeer aan de ‘malecón’ (boulevard) van Cienaga.


Zoals ik al zei is het nu Semana Santa, dus heel Cienaga stroomt vol met mensen uit de hoofdstad. Iedereen zal dan op het strand verblijven waar de dorpelingen hun eet/drinktentjes al hebben opgezet. Het zal een leuke chaotische boel worden. Alleen hebben we al 3 dagen geen water...er is n.l. een leiding gesprongen en men heeft t lek nog steeds niet kunnen vinden, en zeker nu tijdens deze feestweek zal er niet echt worden gewerkt...dus ik ben benieuwd. Gelukkig vertrek ik morgen naar t Oosten van t land naar Batey las Cejas, bij La Romana in de buurt, voor een Gaga viering van 3 dagen, en hopelijk als ik terugkom is alles weer gefixd. Lo veremos.

Tot de volgende...


byebye




  • 19 Maart 2008 - 16:57

    Nicole:

    Jeej, ik mag als eerste een reactie geven! De pictures zijn weer very nice. Bij die ene plant dacht ik idd: hee, die hebben ze ook bij Intratuin. Haha. Grappig dat de mensen meteen al klaarstaan met hun fruit terwijl het hele ecotoerisme nog op gang moet worden gezet! Balen dat je geen water hebt, prima dus om even een paar daagjes weg te zijn. Nou ik zie Balkenende of Bea hier nog niet met geld strooien... Hopelijk wordt er ook aan de armen gedacht als zo'n persoon daadwerkelijk president is.
    Het wordt al weer aftellen.. Gelukkig heb je nog een paar weken! Veel plezier weer!
    kus nicole

  • 20 Maart 2008 - 07:48

    Maaike:

    Hola Macha!!! Da's inderdaad weer een tijdje geleden. Bedankt voor je kaartje, errug leuk om per gewone post bericht te krijgen.
    Hier alles goed en echt totaal het tegenovergestelde van bij jou: er ligt sneeuw, het is -4, maar de zon schijnt. Iedereen had de hoop op winter al opgegeven, maar nu de week voor pasen (als je echt niet meer op sneeuw en gladheid zit te wachten) is het weer helemaal omgeslagen...
    Mijn paasfeest bestaat uit werk, alle dagen tussen 9 en 20 uur, ik verheug me er echt al op... 't Beste nieuws is dat me hetzelfde te wachten staat met Hemelvaart en Pinksteren :(
    Nou, ik moest maar eens aan het werk gaan.
    Liefs en kus en knuffel
    Van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Anne-Marie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 53778

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2007 - 29 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: