de afgelopen weken - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu de afgelopen weken - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu

de afgelopen weken

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

29 Februari 2008 | Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Lieve allemaal,

Hier weer even een berichtje van mij, want er is weer veel gebeurd de afgelopen 2 weken.
Om te beginnen heb ik 2 weekenden geleden een hele mooie wandeltocht gemaakt met mijn projectpartner. Dit alles ter voorbereiding van wat we kunnen gaan aanbieden voor het Ecoturismo project. We hadden twee jongens met motoren gevraagd om ons mee naar boven, de loma in, te nemen om vanuit daar via een voor ons ‘nieuwe’ weg dan weer terug naar beneden te lopen. Het pad dat we afliepen was geen officiële route maar wel eentje die veelal door de ezels gelopen wordt, dus het pad was grotendeels goed te lopen en het uitzicht wederom super mooi!

In de dagen erop ben ik druk beziggeweest met het vormen van toerstische pakketen voor het project Ecoturismo die we in de nabije toekomst aan de bezoekende ecotoerist kunnen gaan aanbieden. Door het vormen van deze pakketen hebben we nu een veel beter beeld van wat we missen, wat we moeten organiseren, wat voor een kennis de mensen moeten hebben die bijvoorbeeld als gids gaan werken etc.etc. Ik heb het gevoel dat alles nu wel wat voorspoediger gaat dan tot een maand geleden. Afgelopen donderdag hebben we dan ook een vergadering gehad met allerlei geinteresseerden uit de gemeenschap, waarbij we het project Ecoturismo aan hen voorstelden en uitlegden wat het idee erachter was en wat er voor nodig is om dit tot een succes te maken. De aanwezigen waren heel enthousiast. Hopelijk behouden zij hun enthousiasme en schrijven ze zich in om bijv. als gids, chauffeur of kokkin te gaan werken of stellen zij hun huis open om gasten te ontvangen. Hiervoor zal men dan diverse workshops moeten gaan volgen zodat iedereen dezelfde basiskennis zal hebben en natuurlijk de specifieke kennis wat betreft hun gekozen richting zal krijgen. Hopelijk kunnen we de eerste workshops over een paar weken gaan geven, dat zou helemaal top zijn, dan maak ik iig nog mee dat we een beetje progressie boeken met het project voordat mijn tijd erop zit. Men schat dat over een jaartje of 1 ½, 2 men het project volledig kan laten draaien. Ik ga zorgen dat ik een van de eerste toeristen hierzo zal zijn zodat ik het project waaraan ik heb meegewerkt met eigen ogen kan zien en het zelf kan ervaren. Dat zou helemaal top wezen :)

Afgelopen week was een rampweek voor mij en wellis waar ook voor mijn buren, want de wijk waarin ik woon is heel rustig en er gebeurt nooit iets. Maar helaas, afgelopen woensdag was het dan toch zover, er werd n.l. bij mij ingebroken. Mijn MP3 en CD speler met geluidsboxjes ‘hup’ weg. Toen ik hier achterkwam heb ik direct aangifte gedaan op het politiebureau. Gelukkig werd de dief van mijn spullen snel opgepakt en mag hij nooit meer in het dorp komen en al helemaal niet in mijn wijk. Dit als gevolg van de goede sociale controle hier in mijn wijk en dorp, want een van mijn buren zag de dief via het tuinpad langs mijn huis, mijn achtertuin ingaan. Eenmaal achter de tralies in t politiebuerau, begon de dief tegen een buur (die hem bezocht) te praten en zo konden mijn spullen teruggevonden worden. Kortom ik heb alles weer!! :) en ik kan weer vrolijk verder genieten van alles:)

Na deze vervelende gebeurtenis had ik destemeer zin in het weekend dat erop volgde. Ik ging n.l. weer naar de hoofdstad, jaja, en dit keer om via Santo Domingo naar La Vega te gaan waar er carnaval gevierd werd. Volgens reisgidsen en Dominicanen zelf is de carnaval in La Vega het mooist. Ik vond het super! Ik ging met een georganiseerde trip naar het stadje toe. ‘s Ochtends om een uurtje of 9 vertrokken er 10 bussen vanuit de hoofdstad met allemaal carnavalsvierders erin, waaronder ik :) naar La Vega. In de bus kregen we allerlei gadgets, zoals t-shirts met Carnaval 2008 erop, een toeter, een waaier, en haha hoestdrankjes met antiverkoudheidspilletjes, hahah als of men wist dat ik idd een koudje zou oplopen. Ook niet te vergeten ’s ochtends een beker met rum en cola, hmmmm haha jaja t begon al vroeg. Maar het was erg leuk, leuke mensen leren kennen en voordat we bij de carnaval aankwamen brachten we eerst de gehele middag op een plek door waar we eten kregen en waar Omega (‘el fuerte’) de bekende Mambo Merengue zanger uit de Dominicaanse Republiek optrad. Echt heel leuk om hem en zijn dansers live te zien. Na een paar uur waarin hij en andere artiesten optraden was het tijd om met de bus La Vega in te gaan. In La Vega verlieten we de bus en liepen we samen met de verkleedde carnavalsgasten door de straten. Dit is anders dan dat wij dat kennen in Nederland. In Nederland staan de toeschouwers langs de kant van de weg als de optocht voorbij komt. Hier lopen de mensen met de stoet mee of men huurt een plaatsje op de tribune om de chaos voorbij te zien komen en veilig te zitten, want chaos dat was het zeker. Tijdens carnaval in La Vega is het n.l de gewoonte dat de mensen die verkleed zijn, een rubberen bal (in de vorm van een rugby) aan een koort hebben waarmee ze toeschouwers hard tegen de billen slaan. En helemaal als je als blond, blank meisje met de menigte meeloopt dan ben je dus flink het doelwit....dat heb ik dan ook gemerkt “Gringa?,...” zoef Klets! “Rubia?,...” zoef Klets! Mijn arsch is dan ook bond en blauw en doet dan ook nog steeds sehr weh. Maar het was wel heel leuk om dit alles mee te maken. De mensen waren heel erg mooi verkleed en hadden schitterende maskers op. Gelukkig had bijna mijn hele bus de t-shirtjes aan die we gekregen hadden van de organisatie, zodat we elkaar gemakkelijk konden herkennen. Dat was wel nodig ook vooral omdat ik een paar keer heb moeten vluchten voor die billenkletsers en hierdoor de mensen met wie ik liep kwijt raakte, maar doordat we dezelfde shirtjes droegen kwamen we allemaal aan het einde van de straat elkaar weer tegen.

In La Vega kwam ik een Nederlands sprekende Marokkaan tegen die vertelde dat hij 1 jaar in Amsterdam gestudeerd en gewoond had en nu hier in de DR werkt en woont. Het was hartsikke leuk om met een vreemde Nederlands te spreken, aangezien ik hier echt NIEMAND ken of tegenkom die mijn taal spreekt, haha!!

Aanstaande weekend staan er weer wandelingen in de heuvels op het programma, ik ben erg benieuwd en zal jullie er dan weer uitgebreid verslag van doen ;)


Nos vemos...

  • 29 Februari 2008 - 19:49

    Martine:

    Hoi nichtje,
    Ik had het verhaal van de inbraak al gehoord, wat een toestand is dat geweest hè? Vervelend voor je....
    Gelukkig heb je al je spullen wel weer terug gekregen.
    Geniet nog even daar, want voor je het weet ben je al weer op weg naar het koude Nederland.

    Liefs Martine ( en van Jan en Anne)

  • 01 Maart 2008 - 18:09

    Karin:

    Wat ontzettend leuk werk doe jij op de Dom. Republiek! Zelf kom ik er regelmatig en meer over mijn project kun je lezen op www.kanikerwataandoen.nl
    Ik hoop dat het Ecoturisme project van de grond zal komen en dat veel toeristen op een andere manier zullen kennis maken met dit prachtige land, dat meer te bieden heeft dan alleen maar de mooie stranden!

  • 02 Maart 2008 - 00:19

    Mir:

    Ha meid,

    goh je hebt weer ontzettend veel meegemaakt!! Goed om te horen dat je projecten nu lekker rollen, zal best wel wat voldoening geven, maar wat kut zeg van die inbraak!! Gelukkig heb je wel al je spullen terug :) Dan is het toch wel handig om in een heel klein dorpje te wonen...

    En dat carnaval ziet er ook wel megagezellig uit en zo klinkt je beschrijving ook!

    Geniet nog met heel veel volle teugen :D

    Dikke zoen!!

  • 04 Maart 2008 - 09:54

    Priscilla:

    He Anne!!!!

    Nou, jij hebt me het weekje wel achter de rug! Ik zou me kapot schrikken als er bij mij ingebroken zou worden! Dat was een van de dingen waar ik in Nica ook steeds bang voor was. Wel echt super geluk dat je al je spulletjes weer terug hebt!!!! Dat carnaval moet echt heel gaaf geweest zijn, is weer eens wat anders dan met je dronken kop achter elkaar in een rijtje lopen en zingen dat je graag een bloemejtes gordijn wilt zijn... haha! Succes nog met al je eco-werk.. sounds very interesting!!!

    Dikke beso!!!

  • 05 Maart 2008 - 08:29

    Nicole:

    Hoi! Een gezellige chaos daar zo te zien! Haha, arme billen. Hopelijk kan je nog zitten of heb je er een kussentje bij nodig?
    Echt leuk dat er een beetje vorderingen in het project zitten. Zou zeker leuk zijn om daar nog wat dingen van te zien voordat je weggaat, dan heb je eerder het gevoel dat er werkelijk resultaten geboekt zijn.

    xx

  • 10 Maart 2008 - 18:12

    Hanneke:

    Hi A-M, bedankt voor je leuke kaart!

    Natuuuurlijk blijf ik je volgen tot het einde en als je terug bent spreken we snel af ok!

    Liefs,
    Han xx

  • 18 Maart 2008 - 11:23

    Alette:

    Ha die Anne-Marie,

    Eindelijk een mail van mij ( voordat je weer terugkeerd naar Nederland ).Je hebt heel wat beleefd zeg.Nog bedankt voor je mooie kaart, die is vorige week aangekomen.Lieve Anne-Marie ik wens je nog een hele mooie tijd toe.
    Liefs Alette

  • 19 Maart 2008 - 10:02

    Dick En Willemien:

    Beste Anne-Marie,
    Nog bedankt voor je kaart; we kregen hem ruim 2 maanden nadat je hem verzonden had. Don't hurry, be happy!!
    Je hebt ons in de afgelopen periode laten delen in veel bijzondere ervaringen. De eindspurt is in zicht!
    Vanuit een fris en vochtig kikkerland wensen we je Vrolijk Pasen toe!!
    Ontvang een dikke pakkerd en liefs van Dick en Willemien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Anne-Marie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 53774

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2007 - 29 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: