Verjaardag - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu Verjaardag - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu

Verjaardag

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

02 Februari 2008 | Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Lieve allemaal,

Heel erg bedankt voor alle verjaardagskaartjes, - e-cards, - e-mails, smsjes en verjaardagskrabbels (op Hyves). Heel erg lief allemaal!! Mijn verjaardag was heel gezellig, ookal begon het een beetje vervelend: de wcpot zat ‘s ochtends n.l. verstopt....dat is wel t laaste wat je wil dat je overkomt. T bleek dat er een wc verfrisser was meegespoeld. Haha, want aan het eventueel vele papiergebruik kan het niet liggen, dit wordt n.l. niet doorgespoeld maar in een afvalemmertje gedaan. Anyway na wat gepiel liep alles weer gewoon door, dus dat was een opluchting. ’s Middags het huisschoongemaakt en tegen de avond zijn Alexis en ik de hapjes gaan voorbereiden...Dit is wel een essentieel iets, want mijn buurvrouw vroeg toen ik haar uitnodigde: “wat krijgen we te eten?” Wat ze te eten kreeg was een guacamole dip met Dorito-achtige chips, humus (gemaakt van kikkererwten, sesamzaad en knoflook waar met wortel, komkommer, celderij en geroosterd brood in gedipt kon worden, een tortilla francesa (een omelet met ui, knoflook, plakjes kalkoensfilet, paprika en geraspte kaas zonder aardappel (de tortilla met aardappel is de Spaanse variant) en gebakken aubergines met geraspte kaas en knoflook. Als drankje hebben we onze eigen sangría klaargemaakt.

Recept sangría voor een feestje:) :
5 flessen rode wijn (t aantal hangt af van hoeveel sangria je wilt maken en hoe sterk je de wijn wilt proeven)
1 halve fles triple sect,
1 halve fles rum,
1 hele fles goedkope champagne,
1 liter jus d’orange,
stukjes sinaasappel, mango, grapefruit en citroen
en voor de finishing touch een paar stokjes kaneel..
dit een aantal uur laten staan en PROOST!! HEERLIJK
optioneel: voor een zoetere smaak voeg suiker toe. (dit werkte iig bij Dominicanen, die houden nogal van zoet)

’s Middags werd ik door mijn andere buurvrouw gefeliciteerd en overgoten met een beker water. Dit is namelijk het gebruik hier en het brengt geluk, zegt men. Het kan ook met een emmer water, maar gelukkig pakte mijn buurvrouw het een beetje subtieler aan, hahah.
Mijn lunch met Doili was ook speciaal, hij had ñame klaargemaakt met gebakken ei, en opeens kwam er een buurvrouw binnen stappen met een bord vol rijst met guandules (Engelse vert.:‘pigeon peas’) kokos en een stukje kip. Heerlijk. Wat later kwam er een andere buurvrouw ook met een bordvol rijst, guandules en vis (de kop ervan, men eet hier ALLES). We konden onze lol niet op :)
’s Avonds had ik mijn collega’s, coordinatoren en enkele buren uitgenodigd. Ik wilde n.l. niet een al te groot feest geven, al hoewel er in totaal toch nog zo’n 18 personen kwamen. Tegen alle verwachtingen in kwam iedereen op tijd, ik had n.l. aangegeven dat men vanaf 8 uur welkom was. Helaas waren Alexis en ik toen nog niet klaar met de voorbereiding van t eten (nu waren het dus de niet-Dominicanen die er een ander tijdschema opna hielden ;)) maar met de hulp van een paar collega’s was alles toch nog snel klaar. Wat helemaal opviel was dat iedereen tegen 12-en weer weg was. Dit gaf ons mooi de tijd om het huis weer op orde te brengen. Gelukkig viel het eten en de sangría zeer in de smaak en was alles aan het einde van de avond dan ook op. Aan cadeautjes doen ze hier niet echt, iig niet zoals wij dat kennen. Behalve dan dat ik van mijn coordinatoren een fles Smirnoff wodka kreeg, van Juan Carlos en zijn vriendin een fles wijn, via Juan Carlos kreeg ik van zijn neef (die ik 1 keer heb ontmoet(moet je nagaan, haha), en die mij de afgelopen week ook al via Juan Carlos een eigengemaakt rugzakje met advocado’s en mango’s had gegeven) een knuffelbeer en van Barlín, een jongen van t werk, ook. Heel aardig allemaal.
Kortom, ik heb een hele leuke gezellige verjaardag gehad, maar volgend jaar vier ik het gewoon weer in Nederland met jullie...

Tot de volgende knoop ;)

  • 03 Februari 2008 - 10:35

    Maaike:

    Fijn dat je een leuke dag gehad hebt! Ik heb aan je gedacht hoor!

    XXX
    maaike

  • 04 Februari 2008 - 11:19

    Thomas:

    Dat is een leuke gewoonte van die emmer water! iets om hier ook traditie te maken ;) let me know of het ook echt geluk bracht.:)
    Het klinkt als een erg fijne dag,wat leuk dat je zoveel mensen om je heen hebt daar!

    Groetjes

    Thomas

  • 04 Februari 2008 - 15:55

    Mir:

    Ha meid!! Wat fijn om te horen dat het een geslaagde verjaardag was, het klonk in ieder geval heel erg lekker, kreeg gelijk trek!! ;)

    Heel leuk om er even wat foto's van te zien en wat ben je toch enorm bruin! Om jaloers op te worden haha, wij hebben hier inmiddels sneeuw (wat dus echt nóóit schijnt voor te komen).

    Kus!

  • 05 Februari 2008 - 10:29

    Yvonne:

    He meis,

    Nog van harte gefeliciteerd! Sorry, een beetje laat, maar was niet in Nederland, dus kon niet op internet! Ik lees net dat je er een leuk feestje van hebt gemaakt daar, fijn om te horen! Het is daar zo te zien ook een stuk beter weer dan hier, brr! Nog veel plezier daar en tot snel weer!

    xxx Yvonne

  • 06 Februari 2008 - 12:10

    Priscilla:

    Ben blij dat je ook zo ver weg van huis een leuke verjaardag hebt gehad!!

    xxx

  • 09 Februari 2008 - 16:41

    Marjolein:

    Leuk hoor eens op een andere manier en volgens andere tradities je verjaardag vieren!

    xX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Anne-Marie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 53778

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2007 - 29 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: