Rio Cacao, Oud en Nieuw en San Rafael - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu Rio Cacao, Oud en Nieuw en San Rafael - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu

Rio Cacao, Oud en Nieuw en San Rafael

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

03 Januari 2008 | Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Daar ben ik weer!!
Allereerst wil ik jullie een heel gelukkig en gezond nieuwjaar toewensen!!
Ik hoop dat jullie het nieuwe jaar goed ingeluid hebben met veel champagne en oliebollen;)

Mijn oud en nieuw was leuk, ik had een fles Cava rosé brut gekocht (ook al is champagne of Cava niet gebruikelijk hier of iig niet bij mijn buren) om dit met mijn buren op te drinken als t twaalf uur zou zijn. Maar om half 11 had ik zoiets van ach what the .... het was best een lekkere champagne. Veel mensen uit de buurt zaten zoals gewoonlijk buiten dus toen het eenmaal 12 uur was, was het vele handen schudden, en helemaal omdat een groot aantal studenten thuis was gekomen voor de feestdagen. Een gezellige boel dus met wat vuurwerk. In de drie discotheken die La Cienaga telt: Manantial, Mambo en la Gozadera was het ook een drukke boel, heb ik gehoord. Zelf ben ik niet wezen dansen. Huh?! Ja idd, ik had namelijk met Yeysson, een vriend van Jhonatan, afgesproken en omdat hij theologie studeert en priester wil worden wilde hij liever niet uitgaan, vanwege het hoge en zwaarwegende ons-kent-ons-kletsgehalte in dit dorp. Dus toen hebben we leuk gebabbeld op het strand met een glaasje wijn erbij. Al met al was het een gezellige avond. De avond erop ben ik wel uitgeweest, toen dus wel gedanst. :)
Ik moet zeggen dat ik als ik terugkijk, ik mijn Kerst en Oud en Nieuw volgend jaar wel weer met mijn familie en vrienden ga vieren, want ik heb jullie gezelligheid wel gemist, hoor!!

Afgelopen vrijdag was er een diploma/rapport uitreiking van de middelbare school hier en van de computercursus die gegeven werd in het gemeentehuis. Het waren niet alleen de mensen die hun middelbare school hadden afgerond maar ook de mensen, die hun schooljaar hadden afgerond, die in het middelpunt stonden. Het tafereel had veel weg van een ‘graduation’ in de VS. De mensen in kwestie liepen in een zwarte cap & gown, met voor de mannen een blauwe kraag en voor de vrouwen een gele in twee rijen met aan hun zijde een partner richting het strand waar de diploma uitreiking plaats vond. Van de eigenlijke ceremonie heb ik niets gezien, maar wat ik van de stoet zag vanuit het Telecenter was heel leuk. Handig dat t op de eerste etage gevestigd is :)

De zaterdag erop ben ik met Jhonatan (de zoon van mensen uit mijn straat) en zijn vrienden naar Rio Cacao gelopen. Dat lag in de heuvels en om er te komen vanuit La Cienaga moesten we over een heel nauw pad, wat alleen door mensen en ezels gebruikt wordt. Dit was gelijk wel weer heel leuk was want t had wel iets avontuurlijks. Na een half uur gelopen te hebben kwamen we aan bij de rivier Cacao. Waarom het die naam heeft weet ik niet, het water is totaal niet bruin, maar als het slecht weer geweest is en deze rivier mengt zich met een andere rivier afkomstig uit de Larimarmijn ( http://www.lariamber.com/ ) dan lijkt het water net melk zo wit is het dan, misschien dat het daarom die naam heeft. De kleur van het water was, toen wij er waren, op sommige plekken heel blauw, maar dit komt geloof ik eerder door de stenen in het water die het zonlicht weerkaatsen. Maar ik denk dat t een perfecte plek zou zijn om er (wildwater) te kanoën, ofiets dergelijks, ookal is het riviertje niet overal even diep. Anyway, het water wel ongelooflijk koud, maar super verfrissend. Op het terrein waar de Rio Cacao naast ligt, was er zelfs een buitenkeuken aanwezig dat aan de Síndico van Barahona behoord. Hij heeft er zelfs een huisje staan dat afgehuurd kan worden. Toen we daar waren was er ook een ‘delegatie’ uit de hoofdstad aangekomen om er de dag door te brengen. De delegatie bestond uit een vice rectrice van de UASD (Universiteit van Santo Domingo) en haar ‘bedienden’, zo leek het althans. Zij zat n.l. als enigste op een stoel en de rest (alleen maar mannen) gewoon op de grond, deze hielpen haar zelfs het water in en uit te komen...want she was BIG en hielden haar gezelschap. Bijzonder om te zien. Op een gegeven moment zaten ze allemaal om haar heen naar haar betoog te luisteren. En waar ging t over...natuurlijk ...politiek. Dat is een grappig fenomeen, zelfs in de guagua naar Barahona maak ik het geregeld mee dat er verhitte discussies ontstaan, tussen passagiers, over welke van de presidentskandidaten (aanstaande mei zijn er n.l. verkiezingen) het het beste voor heeft met de bevolking. Zo ook in dit gezelschap aan de Rio Cacao. Nu was het meer betoog van mevrouw de vice rectrice over haar politieke ideëen, zonder dat iemand haar aanviel, en over hoe zij hoopt dit jaar, 2008, eindelijk tot rectrice te worden gekozen. Want zo zei ze dat de tijd was aangebroken dat de vrouw ook op hoge posities te vinden is. En tja dat is natuurlijk waar...nietwaar ladies? We hebben natuurlijk een Angela, een Hillary, een mevrouw Kirchner (Argentinie), we hàdden een mevrouw Bhutto en ik geloof dat de president van Chili ook een vrouw is. Dus het gaat de goede kant op....nu Nederland nog :)
Het was iig heel leuk om dit gezelschap te zien en ook interessant om haar aan te horen. Door de komst van een ander groepje mensen, bewoners van Cienaga, waarvan o.a. er 1 gitaar speelde en een ander die ‘de heks’ wordt genoemd (omdat hij aan alternatieve genezing en rituelen doet), allemaal gevoelige merengue liedjes zong, werd de sfeer toch ook een beetje losser en luchtiger. Al met al een leuke dag in Rio Cacao.

Gisteren ben ik met Yeysson naar San Rafael (plaatsje iets verderop) geweest. Aangezien ik er nog niet geweest was, ookal woon ik hier al bijna 3 maand hier ... had hij een motor geregeld. Het was er echt mooi, maar de golven waren wel heel sterk, dus niet in de zee geweest, wel in het riviertje gebadderd dat uitmondt in de zee...iets veiliger ;) San Rafael heeft zelfs een ‘Villa’ (Villa Miriam) in de loma dat afgehuurd kan worden om er de dag door te brengen. Het was gesloten maar voor ons wilde de tuinman de poorten wel even openzetten om er een kijkje te nemen. Super mooie lokatie, de planten zo groen allemaal en het water oh zo koud :)
Dus dit kan ik ook weer van mn lijstje strepen. Hahaha!!!

Gisteren is ook mn huisgenoot weer teruggekomen van zijn verblijf in de VS, dus vanaf nu ben ik niet meer alleen in t huis. 2 van zijn vrienden uit de VS zijn ook overgekomen, dus het is nu een gezellige boel in huis.

Deze week ben ik nog vrij, maar aanstaande week begint alles weer te lopen, in die zin dat de bedrijven hun activiteiten weer hervatten, zo ook de cursussen die hier gegeven worden. Iedereen moet dan weer naar school of aan t werk.

Tot snel weer!!!

  • 04 Januari 2008 - 08:03

    Daf:

    Hi Lieve An!! Allereerst jij natuurlijk ook een heel gelukkig nieuw jaar!! Ik heb je wel gemist hoor de afgelopen tijd. T was best raar dat je er bij de feestgelegenheden niet bij was. En ook geen kerstster dit jaar (jij bent altijd de enige die ik ken die zo'n plant heeft ;)). Nou ik heb maar 2 piepkleintjes gekocht en tot op heden doen ze het nog. Wat een leuke dingen heb je gedaan en vind het echt leuk om te lezen wat je allemaal hebt ondernomen. Ik vind het nog leuker om foto's van je te zien. Wow, wat zie je er toch goed uit!! Lekker gekleurd!! Jaloers!! Bij ons is het gevoelstemperatuur -10 :)) dus even andere koek. Lieve An, geniet en ik schrijf je snel weer. Dikke kus Daf

  • 04 Januari 2008 - 08:19

    JACQUELINE POT:

    HOI ANNE-MARIE,

    DE BESTE WENSEN VOOR 2008 !
    HEEL VEEL GELUK EN GEZONDHEID VOOR JOU
    EN IEDEREEN DIE JOU LIEF IS.
    LEUK HOOR AL DIE VERHALEN VAN JOU IK LEES ZE MET VEEL PLEZIER !
    HEEL VEEL LIEFS EN GROETJES VAN MIJ !
    JACQUELINE

  • 04 Januari 2008 - 08:46

    Ana Maria En Peter:

    Hoi Annemarie,

    Ook van ons een gezond, gelukkig en liefdevol 2008 toegewenst.

    We lezen jouw verhalen met veel plezier en zien en lezen dat je het goed naar je zin hebt.

    Groetjes,

    Ana Maria en Peter

  • 04 Januari 2008 - 11:08

    Mir:

    Ha meid!!! Goh Villa Miriam, misschien moet ik die dan maar eens afhuren hahaha :D Fijn om te zien dat je een leuk Oud en Nieuw hebt gehad en weer veel tochtjes hebt gemaakt en mooie dingen hebt gezien, want het ziet er daar wel erg mooi uit zeg!!
    En breng het hoofd van de toekomstige priester niet op hol ;)

    Dikke zoen!!
    Mir

  • 04 Januari 2008 - 17:48

    Marjolein:

    He Anne!

    Weet niet of ik jou al het beste voor 2008 heb gewenst, dus nog even bij deze: HAPPY NEW YEAR!!

    Is mijn kaart trouwens ooit nog aangekomen? Hoop t!

    Leuke verhalen weer en mooie foto's!! Zie ik nu dat jij een lover hebt, of is dat just een vriendschappelijke hug?! Ik blijf graag op de hoogte sabes?! ; )

    Kusss

  • 05 Januari 2008 - 18:58

    Mir:

    Oh nog even vergeten, maar mocht je ergens het nieuwe album van Juanes tegenkomen, La Vida Es Un Rático, gelijk kopen!! Of downloaden ;)
    Heerlijk album weer :D

    xxxx

  • 05 Januari 2008 - 20:17

    Hanneke:

    Hi A-M!
    Ik wens je een geweldig 2008 toe, dat al je wensen maar mogen uitkomen!!
    Ik ga maandag weer aan de slag, ben benieuwd, meteen NY receptie, dus dat wordt weer zuiuiuiuipennnnn!!!

    Tot snel,
    Liefs,
    Han

  • 05 Januari 2008 - 20:35

    Yvonne:

    Hey A-M,

    Bij deze voor jouw ook nog de beste wensen voor 2008! Klinkt alsof je een leuk oud op nieuw hebt gehad daar! Lijkt me ook wel leuk om dat een keer in het buitenland te vieren! Je zal komende week wel weer aan het werk moeten, dus succes nog daar en geniet er nog maar van! xxx

  • 11 Januari 2008 - 11:43

    Priscilla:

    HAPPY NEW YEAR!!!!!!!!!!

    XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Anne-Marie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 53782

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2007 - 29 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: