Bahia de las Aguilas en Kerst! - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu Bahia de las Aguilas en Kerst! - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu

Bahia de las Aguilas en Kerst!

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

29 December 2007 | Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Lieve allemaal,
Ik hoop dat jullie een hele fijne kerst gehad hebben in het koude Nederland met familie en vrienden.
Kerst vieren hier gebeurt vooral op kerstavond dan wordt er een kip, varken of kalkoen geslacht en wordt er een salade gemaakt en bij het dinner drinkt men dan punch. Zo heb ik mij laten vertellen.

Bij mijn familie ging het er iets anders aan toe. De moeder at niet mee omdat ze in de colmado van haar zoon moest werken, maar voordat ze wegging kwam ze even bij mij om te kijken wat ik aan het maken was. Ik had mijn familie n.l. belooft dat ik een keertje zou koken voor hen, zo gezegd zo gedaan. Mijn Kerstdiner was spaghetti a la Anne-Marie (spaghetti, rundergehakt, tomatensaus, knoflook, ui, mais, champignons, paprika en oreganopoeder) met geroosterd brood met knoflook en oregano en rode wijn. Ik weet, t is niet echt een Kerstdiner, maar t smaakte heerlijk en dat vond de familie gelukkig ook. Doili, mijn buurman, had kip in de oven klaar gemaakt dus dat aten we erbij met special brood dat voor kerst gebakken en verkocht wordt. Het is wit brood dat lijkt op Turksbrood. maar dan zachter en langer. Al met al een lekker diner. Wat ik een mooi gebaar vond was dat de buurbrouw van de overkant, toen ze even bij ons langskwam, door mijn buurman werd uitgenodigd om met ons samen te eten, zo kwam ook de zoon van andere buren uit de straat, Jhonatan, die met kerst weer even in ´town´ was, langs en at gezellig mee. Na het eten had ik een cadeautje voor Doili en zijn familie, maar t was eigenlijk meer voor hem, een boek over Nederland dat ik had meegenomen vanuit Ned. Omdat hij vaak degene is die voor mij eten kookt en zelfs ook geregeld mijn was doet (dit is totaal niet Dominicaans, haha. Hij maakte zelf laatst het grapje dat hij thuis huisman is (amo de casa, ipv, ama de casa). Dus hier hebben ze ook gee´vrouw´cipeerde mannen ;) en omdat hij helemaal weg is van de Engelse taal (het boek is in het Engels). Hij vond t mooi en zijn familie ook. Later die avond ben ik met hem en Jhonatan wat wezen drinken in de Colmadon (barretje) op de hoek en heb ook weer gedanst ;) Heerlijk.

De Kerst (Dinsdag) begon, na te hebben ontbeten, met een biertje samen met mijn buur, hahaha! Dit doe ik anders NOOIT en stond eerst dan ook een beetje raar te kijken toen ik dat bekertje aangeboden kreeg. Maar ach, aangezien tussen kerst en oud en nieuw het feest is en men veel drinkt of iig meer dan anders had ik zo iets van… Proost!!
Ik moet zeggen dat ik de 1e kerstdag hier, (hier hebben ze maar 1 dag Kerst en men eet dan de leftovers van het grote diner van de avond ervoor) niet heel erg bijzonder vond. Maar dit kan ook aan de familie liggen en dus per familie verschillen, omdat bijna alle leden van mijn familie aan het werk of weg waren. ´s Avonds was daar en tegen wel weer heel gezellig, ben met Francisco en zijn ouders naar een bar en later naar een van de plaatselijke discotheken geweest hier, en heb of course weer gedanst :)

Dit wat de Kerstdagen betreft. Nu gaan we even kleine week terug. Afgelopen donderdagavond hadden we een klein kerstdiner op het dak van de Telecenter georganiseerd door mijn coordinatrice. Dit was een leuk gebaar naar de mensen toe die er werken en ook naar enkele leden van diverse organisaties die waren uitgenodigd.Het was een hele gezellige avond met lekker eten, veel gelach, gitaarmuziek en wat bachata muziek waar natuurlijk weer op gedanst werd...(lees:ik ;) haha!! )

Vrijdagochtend werd ik door mijn coordinatrice verrast met een uitnodiging om zaterdag mee te gaan met haar en wat vrienden uit de hoofdstad naar Bahia de las Aguilas en daar de nacht door te brengen. Hier hoefde ik niet lang over na te denken. Bahia de las Aguilas is een baai in het Zuid-Westen van het land richting de Haitiaanse grens, met heel erg blauw water en een wit zandstrand en deze baai is alleen te bereiken via een bootje dat je regelt bij een van de vissers van het haventje waar je aanboord gaat, hier moet je dan een klein bedrag betalen en ook afspreken wanneer je weer opgehaald wilt worden. De trip duurde 2 uur om vanaf La Cienaga naar dat haventje te komen. Doordat we een beetje laat in de middag vertrokken kwamen we in het donker bij het haventje aan, dus toen moesten we in het donker met het bootje naar de baai. Ik voelde mij net een smokkelaar of een illegaal dat Puerto Rico probeert binnen te komen. Haha, maar de visser wist goed de weg tussen de rosten en we hadden het grote licht aan (volle maan). Eenmaal aangekomen moesten de twee tenten worden opgezet die we hadden meegenomen. Dit leek eerst heel gemakkelijk, maar toen de wind een beetje op kwam zetten was het toch nog best een klus. Toen de tenten eenmaal stonden was het tijd voor een chipje en een wijntje en voor een kampvuur, heerlijk! Het was best vreemd dat wij als groep van 8 volwassenen met 4 kinderen totaal alleen in de baai verbleven met alleen een visser die wist dat hij ons de volgende dag weer op moest komen halen.
De volgende dag was het al weer vroeg licht en was het natuurlijk tijd voor een ochtend duik, Heerlijk!! Tegen de middag waren we niet meer de enigsten in de baai want er kwamen steeds meer bootjes aan varen met bezoekers. Zo ook een man en een vrouw die uit Frankrijk kwamen en waarvan de man een tijdje in Leeuwarden gewoond had. Ik kwam met hem aan de klets doordat we voor het middageten, jaja niet zelf gevangen ofzo alhoewel er veel vis in de baai zwom, borden nodig hadden. De man kende zelfs nog wat Nederlands o.a. ‘1 kopje koffie’. De dag in de baai van de arenden (die ik er trouwens niet gezien heb, wel pelikanen) vloog voorbij en het was al zo weer tijd dat we onze boel moesten inpakken en dat we werden opgehaald door onze visser. Eenmaal bij de auto aangekomen bleek dat een van de vrienden van Vicky zijn sleutels in zijn auto had laten liggen (we reden n.l. met 2 auto’s). Maar ach geen nood want de vissers zijn op alles voorbereid en hebben van alles in huis, dus na wat gepiel met een stalen draad werd de deur geopend en konden we als nog naar huis. Eenmaal thuis gekomen en gedouched bleek dat ik flink rood/bruin geworden was... hehe dat heb je dan ook helemaal niet door in het felle zonlicht;)

Tot snel weer!! Enjoy the pictures!!

Chao

  • 29 December 2007 - 14:25

    Hanneke:

    Hi A-M, zou te lezen heb je het nog steeds prima naar de zin, HOUDEN ZO!
    Heb lekker 2 weekjes vakantie en dan fulltime beginnen met mijn nieuwe baan. Nu nog lekker een weekje relaxen dus!
    Fijne jaarswisseling gewenst en pas op met vuurwerk, haha!!

    Muchos besos,
    Han

  • 30 December 2007 - 16:45

    Nicole:

    Hola chica! Klinkt fantastisch allemaal. Fijn dat je je daar nog steeds goed vermaakt en een leuke Kerst hebt gehad. Ik ben 1e Kerstdag naar Drenthe geweest, 2e bij schoonouders, veel en vooral lekker gegeten. En na 't ontbijt gewoon koffie hoor, hihi. Morgen aan de oliebollen :)
    Leuk tripje zeg, en wat een helder water! Moet je 2 jan. weer beginnen? Veel plezier met oud&nieuw!
    xx nicole

  • 30 December 2007 - 18:58

    Mir:

    Heeey lieve Anne-Marie!! Bedankt voor je berichtje :) Jij zit ook niet stil zo te lezen en de kerstdagen klinken toch verdomd veel als degene hier; eten en mensen om je heen :D Dan maakt het niet uit wat er op tafel staat toch?

    Ook heel erg leuk dat het op je werk nog steeds goed gaat en gezellig is (altijd goed om te weten dat collega's ook van een feestje houden ;) en je lekker veel hebt gedanst. Jij kunt ons nog wat mooie moves tonen als je weer terug bent :D

    En je tripje klinkt ook alsof het erg gaaf was, heerlijk kamperen op het strand, door stomme regels mag je dat hier niet eens, mooi dat er nog plekken zijn waar het wel kan!

    Nou meid, ik wens je een fantastische avond morgen, ik vier het idd in NL, Leeuwarden of all places haha. Met wie ga jij het vieren?
    Geniet ervan en we maken 2008 tot een top 'en el extranjero' jaar haha!!

    Heel veel liefs en dikke zoenen,

    Miriam

  • 30 December 2007 - 22:28

    Leo En Bernadette:

    Lieve Anne-Marie,
    Wij blijven genieten van jou enthousiast en beeldend schrijven over alles !
    Wij wensen jou een heel gezond en voorspoedig 2008,blijf genieten en wij zien elkaar in 2008 weer in de Dijkhoek.
    Hartelijke groeten en liefs,
    Leo en Bernadette.

  • 02 Januari 2008 - 10:49

    Karen:

    Lieve Anne, op je vorige bericht heb ik niet meer gereageerd, maar hier ben ik dan weer! Leuk om te lezen hoe ze daar kerst vieren en een spaghetti maaltijd is best leuk toch?! Het is inderdaad net een vluchtenlingenbootje haha. Wel een superplek om zo de volgende ochtend je tentje te zien staan, zo dicht aan zee slaap je normaal nooit!

    Oud en nieuw is voor mij goed verlopen. Heb mijn verjaardag gevierd en verder beetje gefeest. Dank je wel voor je e-kaartje, erg lief!

    Morgen gaan we met de Spaanse chicas uit eten in Utrecht. Jammer dat je er niet bij kunt zijn, maar we drinken een wijntje op jou, goed?! xxx

  • 02 Januari 2008 - 15:08

    Mir:

    Of een biertje ;)

  • 03 Januari 2008 - 15:15

    Dick En Willemien:

    Lieve Anne-Marie!
    We wensen je een gezond en gelukkig 2008 toe!
    Hier is het koud en vriezend weer met zelfs dichte mist tijdens oud en nieuw (het vuurwerk was bijna niet te zien op afstand). Toch lekker het nieuwe jaar ingeschoten met mooi siervuurwerk.
    Op 28 december ll. een zeer gezellige dag met de zusters, waaronder moeder J. en oom Dick P. en de Nieuwjaarsrolletjes waren zeer geslaagd!
    Veel liefs en we blijven je belevenissen met veel interesse volgen.
    Een dikke pakkerd van Dick en Willemien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Anne-Marie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 53782

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2007 - 29 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: