de afgelopen week... - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu de afgelopen week... - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu

de afgelopen week...

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

10 December 2007 | Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Lieve allemaal,

Hier weer even een update van mij vanaf deze kant van de aarde :) Zoals in vorige berichten vermeld ben ik nu even tijdelijk de coordinatrice van het project Transagro (hopelijk blijf ik dit nog even ook als mijn coordinatoren terug zijn van hun reis, want t bevalt mij wel :) ). De afgelopen weken zijn heel interessant geweest wat betreft de workshops die geregeld moesten worden en die uiteindelijk ook werden gehouden voor de leden van de diverse verenigingen van dit dorp. Zo was er een workshop over het verschil tussen de sexen. Waarbij in deze workshop vooral de nadruk lag in het verschil tussen man en vrouw in het arbeidsproces. Dat dit punt werd behandeld was heel nuttig omdat over een tijdje als eenmaal de cooperatie is gevormd en Transagro echt werkt, het de vrouwen zijn die er werken en de eigengemaakte produkten zullen gaan verkopen en niet de mannen. Aan het einde van die middag was men heel tevreden over wat men had geleerd. Dus dit was zeer geslaagd.
Vorige week heeft dezelfde groep mensen een workshop gehad over het behoud van de grond, hierbij werd er aandacht geschonken aan hoe men de grond het beste kan bewerken zonder dat het lijdt onder de teelt van de gewassen en waarbij de gewassen er ook baat bij hebben. Dit was heel interessant. Die zelfde week zouden we ook een praktijkgedeelte hebben van deze workshop, maar aangezien ik niet in contact kon komen met de ‘Sindico’ (type burgemeester) om een voertuig bevestigd te krijgen om ons naar de heuvels te brengen moest het worden uitgesteld. Als alles goed gaat hebben we nu deze week de trip naar de heuvels.
De afgelopen weken zijn we ook aardig in de weer geweest met de voorbereidingen voor het vormen van een cooperatie (COODECI= Cooperativa para el Desarrollo de La Ciénaga= cooperatie voor de ontwikkeling van La Ciénaga), hier zitten nog best wat haken en ogen aan maar deze week zal iemand van Idecoop (Instituut van ontwikkeling en cooperatie kredieten) bij ons langskomen om de statuten te bekijken, die we samen met de leden van de organisaties hebben opgezet, daarbij zal ook een lijst van de al gevolgde workshops worden overhandigd. Dit is een van de eisen van dit instituut. Men zal zich pas een cooperatie mogen noemen als de leden ook daadwerkelijk kennis hebben opgedaan van diverse zaken zoals milieubehoud, behoud van de grond, jam maken, etc. d.m.v. het volgen van workshops. Dus hierover moeten nog diverse documenten met deelnamelijsten worden overhandigd en als dit samen met de statuten wordt goedgekeurd dan zal hopelijk ergens in het aankomende jaar de cooperatie in werking kunnen gaan treden. Maar ja Idecoop kampt met een personeelstekort...dus het kan nog best zijn dat het langer zal gaan duren, maar gelukkig hebben we hier een mannetje werken die daar gewerkt heeft en hij heeft er nog connecties...dus ik hoop dat voor 15 december de aanvraag is ingediend. Dit omdat er na 15 december niet meer gewerkt zal worden, vanwege de kerstvoorbereidingen en men pas weer aan het werk zal gaan in de 1e of 2e week van januari.
Afgelopen zondag was de deadline van het Project Ecoturisme. In een van mijn vorige berichten schreef ik dat ik er een hard hoofd in had over het feit of we deze datum zouden halen....Maar gisteravond kreeg ik het bericht van mijn project partner dat hij alles had verstuurd. Dus toch gelukt!!! Nu alleen nog de reactie afwachten van onze coordinatoren...ik hoop dat we voor Kerst meer weten en verder kunnen.
Nu ik het toch over Kerst heb, mijn straat is al redelijk klaar voor Kerst. Dit wil zeggen dat een aantal huizen hun entree versierd hebben met kerstverlichting en tja...aangezien ik HIER kerst vier kon ik niet achterblijven en heb de boom in de voortuin met lichtjes behangen ;) Dit is mijn enige versiering, heb geen kunstboompje met verlichting in huis ofzo, maar misschien als ik weer in Barahona ben dat ik nog op iets grappigs stuit. Wie weet.
Even een nieuwtje... ik heb mijzelf benoemd tot electricien. Jaja jullie zullen wel denken “Huh?” Inderdaad, ik wist ook niet dat ik dit in mij had:) maar aangezien het licht van mijn slaapkamer het opeens niet meer deed en het niet aan de lamp zelf lag maar aan de schakelaar die vervangen moest worden, had ik zoiets had van, ach, dat kan ik zelf ook wel verhelpen, dus ging ik aan de slag, en TATATTATAA!! mijn lampie doet t weer. Natuurlijk heb ik wel eerst de stroom uitgeschakeld ;) voordat ik aan de gang ging. Zelfs het buitenlicht doet t nu ook weer, als je dan toch bezig bent... Toen ik hier mee aan het werk was kreeg ik hulp van mijn 10 jarige buurmeisje, dus zij weet nu ook hoe je lichtschakelaars moet vervangen.:)
Sinds een weekje krijgen we ’s avonds bezoek van het jonge poesje van de buren, waar ik eet. Zij hebben sinds een maand een klein katje om van de muizen af te komen en het katje is echt een schatje. Ik merk nu echt dat het kleine diertje groter wordt, eerst kon het nog met gemak op mijn hand zitten en nu wordt dit al iets moeilijker. Doordat ik iedere dag bij mijn buren eet en altijd dat katje aandacht geef, volgt het mij dus nu ook naar huis als ik ’s avonds terugkom van de Telecenter. Hahaha! Echt een skeet!!
Afgelopen week hadden we de Dominicaanse familie van Alexis op bezoek (niet zijn echte familie, maar bij deze familie eet hij altijd, net als ik bij onze buren). Alexis had hen uitgenodigd voor een etentje. Dit was heel gezellig. Na wat bestek geleend te hebben bij de buren kwam onze buurvrouw toch even kijken wie de mensen waren waar voor het bestek nodig was. Het wordt dus gauw tijd dat ik iets voor mijn buren klaar maak, hehehe.
Wat dat betreft was afgelopen week een leuke week, maar tegelijkertijd ook een nare week om gauw te vergeten. Niet voor mij persoonlijk maar mijn straat. Afgelopen week kreeg een buurman uit mijn Barrio een ernstig ongeluk, hij werd geraakt door een vrachtwagen in de heuvels, en werd overgebracht naar de hoofdstad. Dit zorgde (en nog steeds) voor veel verdriet en bezorgdheid bij de mensen. Een andere gebeurtenis was de dood van Toby de hond van mijn buren waar ik altijd eet. Hij is waarschijnlijk vergiftigd. Het was zo’n lieve hond, althans voor mij...want hij was een goede waakhond en hield altijd ons huis in de gaten, alleen voor vreemden was hij nog al een bijterd (zoals iedere andere Dominicaanse hond) en waarschijnlijk is dat ook de reden geweest van mensen om hem te doden. Het schijnt vaak te gebeuren dat honden en katten worden vergiftigd in dit dorp (en in ieder ander dorp).
Vanaf deze week heb ik tot en met begin januari het rijk weer voor mijzelf ;) mijn huisgenoot is n.l. vertrokken naar de hoofdstad om naar huis (VS) te vliegen voor kerst. Ik ben benieuwd hoe deze periode zal verlopen, vooral Kerst en Oud en Nieuw. Hierover zal ik natuurlijk ‘uitgebreid’;) verslag van doen.

Tot de volgende knoop ;)

Liefs

  • 11 December 2007 - 07:43

    Daf:

    Hey lieve An, wat goed dat de mensen die workshops kunnen volgen. Het klinkt heel basic en pratisch,..kan me goed voorstellen dat dat soort dingen ze echt helpt naar een betere toekomst. En die kat is inderdaad een scheetje zeg. Kun je m niet stiekem adopteren? Haha. Zijn er tradities met oud en nieuw of met kerst dat je al weet? En tis zeker wel heel raar om kerst te vieren als het nog zo warm is :). Nou,...tot heel snel weer. Dikke kus en alle liefs!! Daf

  • 12 December 2007 - 14:22

    Karen:

    He lieve Anne, interessant verhaal over die cooperatie enzo, je bent er maar druk mee bezig! Goed van je! Ik vind dat je een fantastische kerstboom hebt, echt komisch versierd. Ik ben wel benieuwd naar je kerstdagen daar. Goeie vraag van Daphne; doen ze nog speciale dingen bij jou in het dorp? Best leuk om eens mee te maken, zo aan de andere kant van de wereld. Heb je sinterklaas gemist trouwens? Liefs en een dikke kus!

  • 12 December 2007 - 16:48

    Nicole:

    Hoi! Nou zo te lezen heb je aardig wat de doen gehad de afgelopen tijd. Mooi dat de deadline van t project is gehaald! En leuk dat het lukt om al die workshops te regelen. Vanaf 15 december al vrij voor kerstvoorbereidingen - dat wordt echt uitgebreid gevierd dan zeg! Ben benieuwd. Een straat hierachter is een huis van boven tot onder helemaal versierd, kerstmannen, knipperende lampjes, volgens mij kan je t vanuit een vliegtuig nog zien. Wij gaan morgen een kerstboom halen.
    Heel goed dat je de stroom hebt uitgeschakeld :) Les nummer 1 als je aan de gang gaat met schakelaars enzo. Volgende keer als hier iets niet werkt bel ik jou haha.
    xx nicole

  • 17 December 2007 - 11:20

    Mir:

    Hey meid!! Zeg, er zit hier in de lamp een vreselijke zoem, kan je niet even deze kant op komen? ;)
    Het klinkt alsof je met alle projecten en workshops erg druk bent, maar het wel erg naar je zin hebt! Het lijkt me ook heel gaaf om aan mee te doen!
    Je kerstboom ziet er trouwens erg exotisch uit!! De lichtjes van de mijne doen het helaas al niet meer haha...
    Wel erg gezellig dat jullie zo vaak bezoek daar hebben, volgens mij ben je al goed geintegreerd in de comunidad daar. Helaas is zo'n ongeluk dan des te erger :( En die arme hond!!
    Maar dat katje is idd een scheetje, stiekem meenemen zou ik zeggen ;)

    xxxx

  • 19 December 2007 - 12:43

    Daf:

    Allerliefste An!!
    Dank je voor je lieve kaartje. Ik wilde je er meteen een terugsturen maar jammer genoeg liep mn internet zo traag als dikke stront.... :( dus ik stuur je er snel een!! Dikste kus en alle liefs van de wereld!! Daf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Anne-Marie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 53799

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2007 - 29 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: