Ach, het went..... - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu Ach, het went..... - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu

Ach, het went.....

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

26 November 2007 | Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Zo, daar ben ik weer :) Afgelopen week weer nieuwe dingen geleerd.
Zo werd ik opnieuw geconfronteerd met de Nederlandse en Dominicaanse betekenis van TIJD... Ik had namelijk een afspraak met iemand over een workshop die aanstaande week gegeven zal worden. Welnu, die afspraak was om 5 uur ‘s middags...om kwart voor 7!! kwam Meneer opdagen....een paar dagen later gebeurde dit weer...alleen toen kwam hij helemaal niet opdagen...heb hem maar gebeld, bleek dat ie natgeregend was en niet in zijn kloffie hier naar de Telecenter wilde komen.... Een ander voorbeeld is vorige week donderdag. Toen was er een workshop over gender/sexe voor de mannen en vrouwen van de diverse organisaties uit het dorp. Dit zou om 2 uur ’s middags beginnen, maar pas om 3 uur was meerendeel van de deelnemers aanwezig zodat er begonnen kon worden en zelfs een uur later kwamen er nog mensen binnendruppelen... Aan het einde van de workshop werden de deelnemers (tussen de 30 en 60 jaar) hier over spreekwoordelijk op hun vingers getikt door de workshopleiders die zelf uit Santo Domingo komen. In de hoofdstad betekent 2 uur = 2 uur, maar ‘op het platteland’ zoals men het hier noemt, en el campo, dus ook in dit dorp, heeft men geen besef van tijd of iig men geeft er een andere betekenis er aan ....komt het vandaag niet af dan gaan we morgen gewoon weer verder, is er een afspraak om 2 uur...ach dat kan ook later, het komt vanzelf wel goed.

Ik had gedacht dat ik misschien na een maand wel over de verschillen Nederland en de Dominicaanse Republiek heen zou zijn en dus ook niet meer zou vergelijken....maar nee, elke keer als er weer iets gebeurt sta ik weer versteld van de verschillen tussen beide culturen... Nu meer dan dat ik ook gedaan heb. Dit komt waarschijnlijk omdat het allemaal Westerse landen waren die ik bezocht heb, ook al zijn er cultuurverschillen, ze zijn niet zo groot als dat ze hier zijn. Ik merk ook dat mensen soms totaal geen idee hebben waar je het over hebt, omdat het dan onderwerpen zijn waarover zij of geen kennis van hebben of omdat ze simpelweg hier gewoon niet voorkomen. Tja het zijn dan ook niet altijd de makkelijkste onderwerpen om over te praten, maar ja na het eten bespreek je zo de dagelijkse dingen en dus ook wat ik gelezen heb op internet en dan denk je dat men het begrijpt, maar soms krijg je een reactie terug wat er totaal niets mee te maken heeft... ach ja.

Ik kan dan ook niet wachten totdat het moment aanbreekt dat ik echt nergens meer van zal opkijken, dat zal mij een hoop denkwerk verlichten...

  • 26 November 2007 - 16:01

    Maaike:

    ... maar het wordt dan wel heeeeeeeeeeel saai hoor. Hier in Zweden ook alles nog steeds op orde. We wonen tegenwoordig in een geweldig appartement op de bovenste verdieping en kijken uit over het "stadsplein". Het is en blijft een dorp met stadsrechten. Heb vanavond personeelsfeest om te vieren dat Sätra Brunn 5 jaar bestaat met de huidige eigenaars.

    Probeer gauw weer te schrijven
    Kus kus

  • 26 November 2007 - 16:04

    Marjan:

    Bueno, creo que voy a leer este mensaje mañana.... (mañana mañana), seguro que entonces sigue por aquí ;)

  • 26 November 2007 - 17:42

    Zaher:

    Als je maar niet integreert daar !
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Anne-Marie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 53799

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2007 - 29 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: