Terug in La Cienaga - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu Terug in La Cienaga - Reisverslag uit La Ciénaga, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu

Terug in La Cienaga

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

09 November 2007 | Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Zo, ik ben weer teruggekeerd naar la Cienaga, en zit op dit moment in het plaatsje Barahona te internetten, omdat men dat hier wel heeft en wij in Cienaga nog niet. Het is denk ik kapot gegaan met de storm. Gisteren ben ik samen met mijn huisgenoot vanuit Santo Domingo vertrokken met de bus (een touringcar met airco, wat een luxe haha, is wat anders dan die guaguas) terug naar huis. Dat was wel nodig ook. Ik wist niet dat een stad als Santo Domingo mij zoveel energie kostte, wat een chaos en wat fijn om dan weer terug te keren naar je eigen dorp, waar je iedereen kent.
Doordat de storm, die op zondag 28 oktober begon, bij ons in La Cienaga de waterleidingen en de stroomkabels in de bergen had verwoest hebben we de hele week geen stroom en geen stromend water gehad (ik weet nu ook wat het is om je met een emmer met water te moeten wassen), wilden Alexis en ik naar de hoofdstad toe. Alleen zat hier een MAAR aan, 2 bruggen op de weg naar Santo Domingo waren zwaar beschadigd dus er was geen mogelijkheid om de hoofdstad te bereiken. Daar kwam ook bij dat Alexis bij de vrijwilligersorganisatie Peace Corps werkt, deze organisatie had haar leden een reisverbod gegeven. Dus voor hem was het onmogelijk om La Cienaga te verlaten. Dit alles was op donderdag. De dagen ervoor waren heel erg nat met veel wind. Het water uit de heuvels stroomde samen met de gevallen regen in het dorp door onze straten heen en omdat het riool het niet goed aan kon liep dat ook over en vormden er zich riviertjes van de straten die met een sneltreinvaart door de straten gingen richting de zee. Gelukkig dat onze wijk op een hoger gelegen gedeelte van t dorp staat, dus het water bleef er niet staan. Voor de mensen die iets lager gelegen woonden was het wat minder fijn maar omdat het hele dorp aan zee ligt stroomde alles de zee in. De wind veroorzaakte meer schade, daken van huizen eraf gewaaid, schuurtjes omgewaaid...veel omgevallen bomen over de wegen en erger nog ...verwoeste oogst. Hierdoor konden onder andere de supermarkten en de eettentjes niet meer bevoorraad worden, dus aan het einde van de week moesten de meesten NEE verkopen. Wat wel bijzonder is tijdens zo’n storm dat je andere ‘huisdieren’ krijgt. Zo hadden wij tijdens de regen geregeld bezoek van kleine baby kikkertjes en salamanders, die, gelukkig sliep ik onder mijn mosquitonet en hoefde ze niet aan te raken, overal overheen liepen/sprongen.
Op vrijdag konden we naar Barahona met de guagua, de weg was vrij en Alexis mocht naar deze plek toe. Hier ontmoetten we andere vrijwilligers van de organisatie die allemaal zaten te wachten op nieuwe instructies. ‘s Avonds kwam er dan eindelijk een auto met een Peace Corps medewerker vanuit Santo Domingo naar het stadje toe, aan de weg was inmiddels wat gewerkt, en konden we gelukkig allebei samen met nog een vrijwilliger naar de hoofdstad mee terugrijden. Wat we onderweg vanuit Barahona naar Santo Domingo zagen was veel en veel erger dan dat wat ik had gezien in de dorpen bij La Cienaga. We zagen allemaal families langs de kant van de weg staan met hun hele hebben en houden, wachtend op hulp, hun huizen waren bijna helemaal onderwater gelopen en men had geprobeerd om alles mee te nemen naar een drogere plek. Dit zijn beelden die je eigenlijk alleen maar op tv ziet als er ergens in verweggiestan weer een overstroming is.... Maar nu was het ‘live’. Op zo’n moment als je deze mensen voorbijrijdt en hun blik in de ogen ziet krijg je kippenvel en voel je klein, heel klein. Dat gevoel had ik ook toen ik mijn dorp verliet die ochtend. Jij als blanke, met geld, gaat naar de hoofdstad omdat je het hier even niet meer aankunt, terwijl de plaatstelijke bewoners hier moeten blijven en met de gevolgen zitten van de storm...maar ja, zo is het nu eenmaal, en ik in mijn eentje kan daar niet aan doen.
Dus uiteindelijk ben ik vanaf vrijdagavond tot donderdagochtend in Santo Domingo geweest.We overnachtten met nog meer vrijwilligers in een pension, wat heel gezellig was, maar als je de stad al een keer bezocht hebt en je verder niet echt een doel hebt zijn het lange warme dagen. Ik ben dan ook wel blij om weer terug te zijn in Cienaga, en helemaal omdat we al af en toe weer water en elektriciteit hebben, wat denk ik inhoudt dat men er aan werkt, haha het zal vast nog wel een week of zo duren...maar ‘t in iedergeval iets.

  • 09 November 2007 - 18:22

    Hanneke:

    Hola A-M!
    Goed om weer van je te horen. Je hebt weer veel meegemaakt lees ik. Vooral blijven doorsturen die leuke verhalen. Hier is het weer weekend en we hebben last van storm, gezellig weer om binnen te blijven dus....
    Veel liefs en tot horens,
    Han
    xxx

  • 09 November 2007 - 20:13

    Martine:

    Fijn om weer goede berichten van je te horen. Erg boeiend om te lezen wat je allemaal meemaakt, helaas niet altijd leuke dingen. Gelukkig gaat het daar nu weer wat beter. Wij hebben nu hier inderdaad veel last van storm, maar lang niet zo erg als bij jullie.
    Veel liefs van ons drietjes uit Doetinchem (Jan, Anne en Martine).

  • 09 November 2007 - 21:06

    Inge:


    Hallo Anne Marie,

    Wat heb je weer veel meegemaakt! Een hele belevenis. Maar heel erg fijn om weer van je te horen. We hebben het (afd. Traffic)erg vaak over je. Dus nu kunnen we het weer over jou en je belevenis hebben.

    veel liefs,
    Inge

  • 10 November 2007 - 15:11

    Nicole:

    Hee Anne,

    Jemig, wat een ellende zeg. Dat doet je zeker wat, als je dat zo allemaal van dichtbij ziet. Hopelijk komt er voorlopig geen storm meer voorbij razen. Maar gelukkig gaat met jou alles goed, op die muggenbulten na dan. Ze hebben je wel goed te pakken gehad! Hopen dat de stroom- en watertoevoer het volhouden de komende tijd.

    xxx nicole

  • 12 November 2007 - 09:50

    Ana Maria:

    Que bien la estas pasando me imagino que extranas algunas cosas pero con esas playas tan bellas todo es posible!!!! Cuidate de todos esos animalitos!!!

  • 13 November 2007 - 09:37

    Mir:

    Ha meid, fijn om te horen dat alles naar omstandigheden toch goed is. Het lijkt me wel erg raar om dat mee te maken, en dat na zo'n korte tijd daar!! Hopelijk is de rest van de tijd stormvrij! :)

    En ook al voel je je misschien schuldig dat je naar S-D bent gegaan, wij zijn in ieder geval erg blij dat je veilig bent!

    Dikke zoen

    xxx

  • 14 November 2007 - 11:00

    Johanna:

    Hi Anne,

    I got this website address today from Hanneke and find it really interesting! ;-)
    Hope we can email again quite soon, as we have not heard from each other in a few weeks...

    Groeten, Josie

  • 15 November 2007 - 15:41

    Karen:

    Hé Anne, wat een drama zeg. Ziet er wel heftig uit op de foto's. Kan me voorstellen dat het gek voelt om dan naar de stad te vertrekken, zeker als je al die arme mensen daar zo hopeloos op straat ziet. Wel moeilijk om mee om te gaan. Dat groene beest is eng! En de muggen zijn ook erg actief zie ik. Liefs, Ka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, La Ciénaga

Anne-Marie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 53799

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2007 - 29 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: