Gaga en Semana Santa - Reisverslag uit Batey Las Cejas, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu Gaga en Semana Santa - Reisverslag uit Batey Las Cejas, Dominicaanse Republiek van Anne-Marie Bargeman - WaarBenJij.nu

Gaga en Semana Santa

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

26 Maart 2008 | Dominicaanse Republiek, Batey Las Cejas

Hier ben ik weer, :) met weer een berichtje... Dit keer om jullie te vertellen over afgelopen week. Het was namelijk Semana Santa in het land, de heilige week voor pasen. Kortom iedere werknemer heeft dan vrij...en dat was te merken ook, iedereen was druk in de weer met het regelen van tenten en eten en drinken. In Cienaga hebben ze n.l. de traditie dat rond Semana Santa alle familieleden uit de hoofdstad en uit andere grote steden naar Cienaga terugkeren om deze week met samen met de hele familie aan het strand te vieren. Veel mensen hebben dan ook een kleine negocio, in een tentje/ onder een afdakje, op strand waar men eten of drinken verkoopt en het strand zit dan ook vol met mensen. Normaal gaan de cienagueros alleen baden in de rivier, omdat dat water zoet en lekker koud is en het prikt niet op de huid zoals het zoute zeewater dat doet, maar rond Semana Santa is men te vinden in de zee.

Semana Santa begon, qua activiteiten, afgelopen donderdag en duurde tot en met zondag. Ik zelf heb alleen de zaterdagavond en de zondag meegemaakt, want ik was out of town ;) Ik zat vanaf donderdag tot zaterdag in de buurt van La Romana (in het Oosten van het land) om er een Gaga viering mee te maken. In mijn vorige bericht noemde ik dit al. Gaga is van origine Haitiaans en bestaat uit dans en muziek met Afrikaanse invloeden. Tijdens de Gaga viering wordt de bevruchting van de aarde gevierd vandaar dat de viering in de week voor pasen, in de lente, plaats vindt. Het schijnt dat Gaga in de woongemeenschappen van de suikerrietplantages is ontstaan, waarin Haitianen met hun families woonden die op de plantages werkten (en nog steeds wonen en werken).
Hoe kwam ik hier nu zo bij om erheen te gaan? Mijn coordinator stelde mij dit voor. Hijzelf heeft deze gagaviering jarenlang gevolgd en kende zelfs de organisator Roldan Marmol en diens muziekmaat Duluc. Dus na te hebben gebeld met Roldan, vertrok ik afgelopen donderdag in de Caribe Tours bus naar de hoofdstad om daar samen met een kennis, Daniel, een bus te nemen richting Higuey om bij het dorpje Benerito uit te stappen en de motoconcho te nemen naar Batey Las Cejas. In deze woongemeenschap begon de viering. Bij dit dorpje aangekomen, vroegen we naar Carmelita en eenmaal bij haar huis aangekomen werden we hartelijk ontvangen met een kop koffie (met suiker.... haha want dat kon niet missen met al die suikerrietvelden om de woongemeenschap heen). Het landschap is heel vlak, lijkt net Nederland, alleen in de verte zie je de bergen. En alles is vol gezaaid met suikerriet. Al de mannelijke bewoners van de diverse Batey’s zijn werkzaam op deze plantages, waar t leven niet makkelijk is.
Anyway, Daniel en ik waren dus bij Carmelita en tegen de avond kwamen er steeds meer mensen die ieder jaar naar deze plek terugkeren om er gaga mee te maken. In het centrale gedeelte van het dorpje waren allemaal eettentjes en drinktentjes neergezet en naast de bachata/merengue muziek werd er onder een afdak gagamuziek gespeeld en erop gedanst. Een vrolijke boel. Tegen 2-en ging bij mij het licht langzaam uit en we zijn toen terug gegaan naar Carmelita’s huisje om daar met de andere gasten nog wat te drinken om vervolgens te gaan slapen. Na twee uur half geslapen te hebben werd ik wakker, ik deelde n.l. een kamer met 2 anderen waarvan het bed met een enorme dikkerd (gelukkig was het bed geen waterbed ;). Dus eenmaal wakker hoorde ik buiten nog steeds mensen en ben toen gaan kijken wat er aan de hand was. Bleek dat mijn kennis ietsjes te heel diep in zijn glaasje gekeken had, en dus nog al luid zat te praten. Iets verderop was er een ceremonie aan de gang waarbij de ruimte dat als washok diende op een bepaalde manier door vuur en zang werd gezegend / vrijgemaakt van kwade geesten voor de mensen die er een badritueel zouden krijgen. Een van hen was ik. Opeens kwam Duluc (werkt samen met Roldan in de (gaga) muziek) naar mij toe en vertelde dat ik ook een bad moest nemen. Dit brengt namelijk geluk. Ohjee, dacht ik, ik zag t n.l. al helemaal voor mij, al die mannen die om dat washok stonden die dan allemaal zouden toekijken dat ik, als blanke blonde vrouw, een ritueelbad zou nemen...hmm no thanks...maar gelukkig vertelde Duluc mij dat men alleen mijn hoofd, armen en benen zou in smeren. Zo gezegd zo gedaan. Voordat ik dat hok binnen kwam moest ik over een pannetje met vuur stappen, terwijl ik dit deed werd er door een oude man gezongen. Eenmaal binnen zaten er twee andere mannen bij een vuurtje in een pannetje met een bruin goedje te roeren. Mijn hoofd, armen en onderbenen werden goed ingesmeerd en het goedje rook naar amoniak. Nadat ik ingesmeerd was moest ik, voordat ik weg kon lopen, eerst 3 keer over het pannetje met vuur stappen en toen kon ik terug naar de andere mensen zie nog steeds buiten zaten te praten/drinken. Het begon inmiddels al licht te worden en tegen 7-en/ half 8 begonnen de gaga dansers op de centrale plek in het dorp te dansen. Voor mij verliep dit een beetje als een roes, ik was n.l. zo ontzettend moe, want ik had maar 2 uur geslapen en de dag ervoor de hele dag gereisd om uiteindelijk in Batey Las Cejas aan te komen. Na de gaga groep te hebben gevolgd dansend door het dorp vertrokken we tegen een uurtje of 10 met de bus naar la Romana waar men ook gaga zou dansen. Eenmaal hier aangekomen bleek dat er geen gaga-sfeer was. Dus toen weer in de bus naar een ander dorp, waarvan ik de naam kwijt ben. Hier was het een en al sfeer. Echt helemaal geweldig. Heel veel mensen op de been die met ‘onze’ groep mee liepen/dansden door de straten. Alleen toen er een andere gaga groep inzicht kwam werd er snel een andere straat in de slagen, dit om eventuele gevechten uit de weg te gaan. Ik dacht dat dit alles zo vrede lievend was, maar ja aan rivaliteit ontkom je niet altijd. Het leuke van dit alles is dat je veel mensen leert kennen onderweg. Ik heb dan ook de hele dag niet alleen gelopen, want Daniel was die ochtend al vroeg naar huis vertrokken, hij voelde zich er n.l. niet op zijn gemak. ’s Avonds kwamen we aan in een ander suikerrietdorpje Higuera. Doordat er zich de gelegenheid voor deed om te douchen miste ik de bus naar La Romana om daar te overnachten. Bij toeval kwam ik de zus van Andres tegen, die ik beide eerder die dag had leren kennen in de gaga optocht. Het bleek dat haar moeder in dit dorpje woonde en toen ze hoorde dat ik mijn bus gemist had, bood ze mij aan om bij haar familie te overnachten. Dit leek mij een veiliger idee dan te slapen in een bus die ook naar La Romana zou gaan alleen zonder benzine was komen te zitten. Dus toen met Milady (zus van Andres) mee op de motor naar het gehucht van haar moeder. In het kleine huisje lagen alle slaapkamers vol met familieleden die waren overgekomen voor Semana Santa, maar ik kon er nog wel bij. En wel bij moeders in bed. In die nacht weet ik niet meer of ik nu alleen met die vrouw in bed sliep of dat er nog een derde erbij was gekropen, het was er namelijk zo onwijs donker en bijna alle bewegingen langs het bed gingen geruisloos. Op een gegeven moment merkte ik dat de moeder het bed verliet om zich op de grond te hurken..... om te plassen in een emmer. Eerst had ik zoiets van, hè bah, maar dat viel uiteindelijk wel mee. Dit aangezien al deze gezinnen die in dat gehucht woonden een leterine als wc hebben, dus gewoon een gat in de grond, dat ergens op het erf staat. En aangezien men wel 10 keer erover zal nadenken voordat men ‘s nachts 1 stap buiten de deur zet, is het wel te begrijpen dat men binnen in een emmer plast.
De volgende ochtend, zaterdag, vertrok ik terug naar huis. De gaga viering ging nog door tot en met zondag, maar ik had het na een paar dagen wel gezien. Het was echt een super leuke ervaring en zekers ook doordat ik zo veel mensen heb leren kennen en helemaal omdat ik onverwachts bij mensen moest overnachten, dat maakt het toch allemaal best speciaal.
Eenmaal weer in huis kon ik mij klaar maken voor het strand dat vol met mensen zat. Mijn buren hadden er een dranken tentje en die zondag erop werd er domino gespeeld. Mijn zondag bestond dan ook grotendeels uit het heen en weer lopen tussen het strand en mijn huis. Heerlijk!

  • 26 Maart 2008 - 19:40

    Mir:

    Ha en nu ben ik eerste, ipv Karen ;) Is idd erg leuk om eerste te zijn :D Fijn om te horen dat je Pasen goed is verlopen en zo te horen ben je lekker druk met allerlei mooie feesten en culturele belevenissen, lijkt me allemaal heel apart en indrukwekkend!!

    Nog een maandje flink alles bezoeken en tochtjes maken natuurlijk! Zul je de wegen missen daar? Ik gok van niet ;) Mijn autootje verlangt ook alweer naar de Nederlandse wegen.. het is hier erger dan België.

    En je hondje is idd een skeetje zeg, blijft hij bij Alexis wonen? Maar je eigen skeetjes weer zien zal ook heerlijk zijn.

    Ik ga nu even je foto's verder bekijken, maar ziet er goed uit!

    Tot snel,

    xxxxx
    Mir

  • 27 Maart 2008 - 08:28

    Manzana Podrida:

    Hallo Anne!!! :P

    I'm glad to see that u have had a lot of fun there. I see I lost too much fun. I think I shouldn't have gone so soon, but well it's already done.

    I'm so sorry to have spoken u in that rude way before I went away, but u know I was too drunk, tired and a little pissed.

    I hope We could hang out again someday. I rly had a good time while it last. It rly was a nice experience.

    See ya later me Dutch friend! xoxoxo


  • 01 April 2008 - 18:54

    Hanneke:

    He meissie, laatste maandje is aangebroken, geniet er nog even van tot dat je weer terugkeert naar de werkelijkheid... !

    Liefs,
    Han
    xxx

  • 03 April 2008 - 14:16

    Angie:

    Anne Marie, nice photos, don't understand the dutch though!! lol

    love ya.

  • 04 April 2008 - 15:49

    Paula:

    Hai Anne-Marie,

    Je moeder was net hier. Wat heb je weer ontzettend veel meegemaakt als ik het allemaal zo bekijk! We zijn benieuwd naar al je reisverhalen als je van de lente/zomer weer eens hier en bakje komt doen.

    Je moeder kijkt erg uit naar jullie ontmoeting. Doe je je ouders de hartelijke groeten van ons als ze gearriveerd zijn?

    Tot binnenkort!

    Liefs en groetjes van Paula, Jeroen en de kids.

  • 06 April 2008 - 18:42

    Alette:

    Ha die Anne-marie,

    Ik wens je een hele fijne tijd toe met je pa en ma!
    gr. Alette

  • 07 April 2008 - 09:04

    Yvonne:

    Hey Anne-Marie,

    Leuk dat je mijn site ook alvast bekeken hebt! Ja, als jij terugkomt ga ik alweer bijna weg, maar kunnen volgens mij nog wel even meeten voor ik vertrek hoor! Lijkt me super om je verhalen ook persoonlijk nog van je te horen! Je hebt wel wat beleefd daar zeg, haha, vooral die semana santa-viering! ;) En leuk dat je ook 2 huisdiertjes hebt daar! Heb zelf ook super veel zin in mijn rondreis en idd, had je al toegevoegd ;) Nog een fijne tijd daar, voor je weer naar huis gaat en tot snel!

    xxx Yvonne

  • 20 April 2008 - 19:13

    Nicole:

    Ik zie net dat ik deze gemist heb. Wat fantastisch zeg om zo mee te maken! Heb bewondering voor je dat je zoveel onderneemt daar en je zo goed mengt in het dagelijkse leven in zo'n ver land!
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Batey Las Cejas

Anne-Marie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 53772

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2007 - 29 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: